DAC isolatie

Met de huidige energieprijzen leek het ons verstandig om bij de woningbouw een aanvraag te doen voor dakisolatie. Ze hebben nog niet gereageerd maar hopelijk doen ze dat snel, zodat we er binnenkort weer warmpjes bij zitten.

Toen ik tegen mijn vrouw zei dat ik van plan was om een DAC aan te schaffen dacht ze dat ik een heel nieuw dak op het huis wilde. Wat is een DAC dan wel? De afkorting DAC staat voor Digital Analog Converter. Het signaal van een CD of een mp3 is digitaal, dus eigenlijk allemaal nullen en enen. Hoe moet je dat uit je luidsprekers krijgen? Door dat digitale signaal om te zetten naar een analoog audiosignaal dat door de versterker naar de luidsprekers gestuurd kan worden. Daarvoor heb je dus een DAC nodig.

De meeste cd-spelers of internet streamers hebben een DAC ingebouwd zitten, zodat je je speler gewoon analoog op je versterker kunt aansluiten. Er zijn ook versterkers die een eigen DAC ingebouwd hebben. Daarmee kun je via een optische of coax-kabel je speler digitaal op je versterker aansluiten. Als je allebei hebt, zou je een vergelijkend onderzoek kunnen doen door je speler zowel analoog als digitaal aan te sluiten. Je kunt dan een muziekje opzetten en dan steeds schakelen tussen de digitale en analoge aansluiting om te bepalen welke je lekkerder vindt klinken.

De kwaliteit van DAC’s verschilt namelijk nogal wat. Sommige cd-spelers of streamers hebben een heel goeie DAC ingebouwd zitten, maar bij sommige spelers kun je tot de ontdekking komen dat jouw versterker een veel betere DAC heeft. Daarnaast zijn er ook losse DAC’s verkrijgbaar, waarop je meerdere apparaten tegelijk kunt aansluiten. Op die manier heb je een mooie eenheid in klank van al je digitale bronnen. Als dat tenminste je voorkeur heeft.

Zo heb ik bijvoorbeeld een klein maar fijn streamertje van Auralic waar ik qua bediening heel tevreden over ben. Ook het feit dat er een harde schijf in zit waarop ik mijn mp3 collectie heb gezet is een groot voordeel. Die streamer wil ik dus echt niet kwijt. Ik ben alleen niet zo tevreden over zijn ingebouwde DAC, die qua klank weliswaar niet onaardig is, maar niet wauw. Op de Auralic streamer zit een USB uitgang, waarmee je een externe DAC kunt aansturen. Daarom heb ik een tweedehands Rega DAC gekocht en daar ben ik heel blij mee. De klank van die DAC doet me denken aan de glorietijd van de analoge muziek (vinyl dus) en ik kan hiermee echt genieten. Ik hoor als het ware natuurlijke muziekinstrumenten in plaats van dat ik constant maar op opnamedetails zit te letten. Echt een verademing en een genot!

De Rega DAC heeft ook een optische en coaxiale ingang (twee zelfs) en dus kan ik mijn cd-speler er ook op aansluiten. Wat gaaf! Nu klinken mijn streamer en mijn cd-speler allebei geweldig! Heerlijk muzikaal, alsof je naar een LP zonder kraken zit te luisteren. Met deze DAC van Rega kan ik ook nog kiezen uit 5 verschillende filters, maar het verschil tussen die filters is zo minimaal dat ik er waarschijnlijk niet veel mee ga doen. Ik laat hem op één filter staan en dan vind ik het wel prima.

Mijn DAC hoeft dus niet te worden geïsoleerd. Hij past perfect in mijn huidige audio set en ik ben weer een flinke stap vooruit gegaan.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.