God waar blijft u nou?

Ben jij christen en zit je te wachten op God? Bid je al jaren om die leuke baan of om die partner die perfect bij je past en komt die maar niet? Ik snap het wel, je wilt geen keuzes maken die God niet goed vindt. Want wat nou als jij kiest voor dat ene en dat blijkt achteraf niet in God’s plan voor jou te passen? Je bent eigenlijk een beetje bang dat je door verkeerde keuzes te maken zwaar ongelukkig wordt en bovendien dat je dan niet meer God dient.

Ik heb zelf jarenlang zo geleefd. Passief geloven heet dat. Ik wachtte totdat God me precies liet zien wat ik moest doen of kiezen. Ondertussen leefde ik maar wat, huurde een bovenwoning, kocht leuk speelgoed voor grote mensen zoals een thuisbioscoop, ging regelmatig naar de bios en naar concerten. Niet dat daar iets mis mee is, maar het is allemaal bijzaak. Ik zat in wezen constant te wachten totdat God zijn plan ten uitvoer zou brengen in mijn leven. En ik was niet de enige, er zijn veel christenen die zo leven.

Als jij jezelf hierin herkent, heb ik nieuws voor je. Je mag zelf keuzes maken! Sterker nog, God wil dat jij je eigen keuzes maakt! Toen God de mens Adam had gemaakt, liet Hij hem zelf kiezen hoe hij de planten en de dieren zou noemen. Abraham gaf zijn neef Lot de keuze waar hij wilde wonen, hij zei niet “Vraag maar aan God waar Hij wil dat je gaat wonen”. Koning David maakte weliswaar een verkeerde keuze toen hij Batseba zwanger had gemaakt en daar werd hij voor gestraft. Maar was hij toen de rest van zijn leven zwaar ongelukkig? Nee, na het verlies van hun kindje kreeg Batseba nog een zoon, die zelfs de troonopvolger werd! Kun je je voorstellen hoe trots en blij David was toen Salomo de troon besteeg? Dat is blijdschap die voortkomt uit verdriet. Dat is de beste vorm van blijdschap die het langst blijft hangen.

Heb jij een verkeerde keuze gemaakt? Heb je een hekel aan je baan? Ga dan een andere baan zoeken! God zal je er niet om veroordelen, Hij geniet juist van je als je je eigen keuzes maakt. Dat heeft te maken met volwassen worden. Want het is kinderlijk om te verwachten dat God je aan je handje meeneemt naar je bestemming. Heb je een partner die jou (geestelijk of lichamelijk) mishandelt? Ga dan scheiden! Ik weet heel goed dat God de echtscheiding haat, maar dat geldt alleen voor goede huwelijken waarin beide partners hun best doen. God heeft jouw geluk voor ogen en als dat betekent dat je eerst door een diep dal moet gaan, dan is dat maar zo. Durf die moeilijke keuze te maken en God zal je zegenen. Elke stap die je zet, doet God met je mee. Maar het is wel jouw stap, jouw keuze. Daar geniet God meer van dan alle offers die je Hem kunt brengen.

God wil graag een relatie met jou, Hij geeft niks om religie. Natuurlijk is het goed om jouw gaven in te zetten voor de bouw van God’s koninkrijk. Het verschil zit hem echter in jouw beweegredenen. Doe je het om God tevreden te stellen of doe je het uit liefde omdat Hij alles voor jou over heeft gehad? Dat maakt nogal een verschil! Wacht niet langer op dat teken uit de hemel, want dat krijg je niet. Maak die moeilijke keuze, zodat je net als Sinatra kunt zeggen “I did it my way”. Daar geniet God het meeste van en het geeft ook jou de meeste voldoening.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.